Plan for Turen til Nordkapp

En god rejse kræver en god plan.
Nogen tager Caminoen og går turen til verdens ende mod vest. Men vi har besluttet at tage en "Pilgrimsrejse til verdens ende i Nord" - Nordkapp. Vi har hørt så meget om den smukke natur og det forunderlige klima der følger midnatssolen. Så det er en grundlæggende lyst til at opleve den del af verden, vi kalder for Norden, på tæt hold. Vores del af verden ligger lige uden for døren og stort set tilbyder de samme kvaliteter som Canada, USA og eksotiske dele af østen. Men vores tur går til Nordkap - og vi vil gøre det i bil.

Rejsestrategi
Turen køres i en helt almindelig stationcar (Toyota Corolla). Turen regner vi med bliver på min. 5-6000 km fordelt på 2-350 km /pr rejse dag fordelt på ca. 6 timer incl. pauser. Det lyder måske ikke af så meget men vi har besluttet at vi vil være rundhåndet med tid på turen til Nordkapp. Ingen grund til hastværk. Hvis det passer ind i planen vil vi holde en hviledag mellem hver etape for at se på naturen, falde til ro og tænke lidt over et langt og arbejdsomt liv og evt seværdigheder der tilbyder sig.
  • 7-8 etaper op gennem Sverige - ca. 14 dage
  • 3-4 etaper oppe i Nord Norge - ca. 7-8 dage
  • 11-13 etaper hjem til Danmark - ca. 14 dage
  • 3-4 etaper hjem gennem Danmark - ca. 4-6 dage
Den største udfordring forventer vi er at finde gode overnatningsteder der passer til klimaet. På en af Norges bedste hjemmesider om vejret i Nord Norge har vi fundet ud af at det svare til godt forårsvejr i Danmark når det er best. Og så har vi fået det tip at tage ski undertøjet med - bare for en sikkerhedsskyld. Vi vil primært overnatte i Hytter/Camping, De er efterhånden blevet rigitg fine og dem har vi gode erfaringer med. Bed and Breakfast og vandrehjem og hoteller er absolut også med på listen, hvis det er den eneste mulighed. Planen er at vi vil forsøge at tilrettelægge turen fremad ved at ringe til næste overnatningsted inden vi tager afsted. Så har vi en mulighed for at reservere og vi er sikker på at vi har et sted at bo når vi kommer frem. Det vil give mere ro på køreturen. Det er jo lige i starten af højsæsonnen vi starter vores tur. Gennem FDM har vi sikret os adgang til deres nordiske vejhjælp. Det giver lidt trykhed hvis vi mod forventning for brug for hjælp. Den danske Brobizz som vi benytter på regelmæssige ture og besøg hos familien i Sverige dækker også i Norge for stort set alle de vej og broafgifter de har. Det er en rigtig smart ordning. Vi har også fundet ud af at der findes nogle meget fine POI filer til vores GPS på de svenske og norske campinghjemmesider. Så den vil vi tage med os på turen.

Budget:
Det økonomiske udgangspunket for turen er et eller andet sted mellem Ca 750 -1250 kr./dag hvor af hovedparten af pengene vil gå til 35-40 overnatninger og omkring 5-600 liter - 95 blyfri benzin. Vi er dog noget tvivl om hvor meget vi skal bruge på vej afgifter mv. Det er vi noget spændt på.

OmkostningerBudget (kr.)
40 dage
Regnskab (kr.)
43 dage
Overnatning24.00024.000
Færger, Vej-, Tunnel- og Broafgifter3.0002.000
Brændstof6.0006.000
Seværdigheder3.0002.000
Mad og  øvrig fornødenheder4.0009.000
I alt40.00043.000

Men om budgettet holder vil vise sig. Vi har besluttet at tage det som det kommer og se hvor langt pengene (visakortet) rækker til Nordkapp retur.
31-07-2011: Turen blev tre dage længere end forventet.  Det totale budget kom til at holde. Regnskabet viste, at vi holdt en samlet dagspris på ca 1.000 kr.

Her er grov skitsen for turen til Nordkapp og hjem igen
Den er dog ikke mere fast end at der er rigelig plads til at ændre på turen hvis det passer med vind og vejr. Vi bestemmer selv og da vi har besluttet at opdatere bloggen på turen til Nordkapp, får vi også mulighed for at se hvordan turen egentlig formede sig når vi er hjemme igen.
04-08-2011: Køreruten er justeret så den viser den faktiske rute. Afstikkeren til Kirkenes blev valgt fra på grund af  vejforholdene og årstiden. Den planlagte tur til Lofoten er udskudt til et senere tidspunkt. Lofoten kræver sin egen tur fandt vi ud af ved at tale med lokale og andre der allerede havde været der. Alt efter temperament vil det sige 8 til 14 dage. Der er rigtig meget at se og opleve netop der.

Turen gennem Sverige ind i Finland
  1. Hillerød -> Jönköbing -  268 km. | Vis kort |
  2. Jönköbing -> Filipstad - 248 km. | Vis kort |
  3. Filipstad -> Vansbro - Gagnef - Rättvik ( øst for Mora) - 209km. | Vis kort |
  4. Rättvik -> Mora - Østersund - 356 km. | Vis kort |
  5. Østersund -> Dorotea - Storuman - 295 km. | Vis kort |
  6. Storuman -> Avidsjaur - Jokkmokk - 304 km. | Vis kort |
  7. Jokkmokk -> Gallivare - Kiruna - 214 km. | Vis kort |
  8. Kiruna -> Karesuando - Enontekiö - 244 km.| Vis kort |

Opholdet i Finland og Nord Norge
  1. Enontekiö ->Karasjok - 210 km. | Vis kort |
  2. Karasjok -> Lakselv - Stabbursdalen Resort - 90 km.| Vis kort |
  3. Stabbursdalen Resort -> Honningvåg - Skarsvåg - Nordkap - 187 km.| Vis kort |
Turen hjem gennem Norge
  1. Nordkap -> Skarsvåg - Olderfjord - Hammerfest  - 213 km. | Vis kort |
  2. Hammerfest -> Skaidi - Alta   - 140 km. | Vis kort |
  3. Alta  -> Olderdalen - Tromsø - Skittenelv - 336 km. | Vis kort |
  4. Skittenelv -> Tromsø - Narvik - Ballangen - 314 km. | Vis kort |
  5. Ballangen -> Fauske - Nordnes - 255 km. | Vis kort |
  6. Nordnes -> Mo i Rana - Korgen (KorgenFjellet) - 177 km. | Vis kort |
  7. Korgen (KorgenFjellet) - Mossjøen  ->Namsos  - 282 km. | Vis kort |
  8. Namsos -> Steinkier - Vikhammer - Tronheim - 198 km. | Vis kort |
  9. Vikhammer ->Tronheim -> Dombås -> Otta - 260 km. | Vis kort |
  10. Otta -> Lom -> Sognefjellet -> Sogndal -197 km. | Vis kort |
  11. Sogndal -> Aurland (Aurlandfjellet) - Voss - Lofthus (Hardanger)  226 km. | Vis kort |
  12. Lofthus -> Røldal - Edland - Notodden - Hokksund - 318 km. | Vis kort |
  13. Hokksund  -> Larvik -> - 111.km. | Vis kort |
Den sidste del af turen i Danmark
  • Larvik ->Hirtshals - Hjørring 190 km. | Vis kort |
  • Hjørring -> Agger -> 161 km. | Vis kort |
  • Agger -> Als (Hadsund) 158 km. | Vis kort |
  • Als -> Hadsund - Hillerød 406 km. | Vis kort |

Ingen kommentarer:

Send en kommentar