torsdag den 29. juni 2017

Lillesand til Larvik

Ogna - Egernsund - Lillesand - Arendal - Larvik

Egentlig havde det været planen, at vi skulle en tur til Stavanger, men det skiftende vejr gjorde at vi i stedet lagde ruten om. Så vi kørte mod syd i retning af Kristiansand og Larvik, hvor vi havde en aftale med vores norske venner. Vejret var for en gang skyld i det gode hjørne og solen skinnede fra en næsten skyfri himmel, da vi forlod Ogna. Vi tog turen langs kysten over Egernsund, Flekkefjord og Mandal for at få en fornemmelse af kystlinjen. Der er mange fine steder langs kysten, og efterhånden som vi nærmede os Kristiansand steg trafikken ganske betydelig. Det var lidt af en opgave at komme igennem byen med bomveje, vejfletninger, rundkørsler. Det var tydeligt, at her var vi kommet til en storby med mange aktiviteter. Men det var Lillesand, vi havde i tankerne som næste stop, og her var vi fremme midt på eftermiddagen, og blev installeret i en dejlig hytte på Tingsager Familie Camping. I første række ned til vandet. Et rigtig dejligt og afslappende sted lige ud til skærgården, og i gå afstand til Lillesand. En hyggelig by med flinke mennesker og en stemning, der kunne minde om bade og feriebyerne i Nordjylland. Der var lidt ”Skagen” over byen, som vi nødt godt af de næste par dage i dejligt solrigt vejr.


Fra Lillesand gik turen videre mod Larvik, og på vejen besøgte vi kystbyerne Grimstad og Arendal. Dejlige steder som ligger og putter sig i skærgården. Steder der fortjener at blive udforsket. Vi gjorde et kort ophold og spiste frokost i området ved Kragerø, inden vi kørte det sidste stykke til Larvik. Som så mange andre steder, var der et større anlægsarbejde i gang ved Porsgrunn, så vi måtte bruge lidt ekstra tid til trafiklys og køkørsel, inden vi først på eftermiddagen den 27 juni ankom hos Gro og Tore i Larvik.

lørdag den 24. juni 2017

Kinsavik til Prædikestolen

Kinsarvik - Jørpeland -Prædikestolen -Oanes - Ogna

Fra vores hytte havde vi udsigt over Sørfjorden. I krydset hvor Hardangerfjorden møder Utnefjorden, som igen deler sig i Sørfjorden, der går mod syd til Odda og Eidfjorden, som går mod øst i retning af Eidfjord og Ulvik. Kinsarvik ligger i begyndelsen af fjorden, der længere mod syd støder op til det kendte frugtområde Lofthus. Alle bygderne rundt om Sørfjorden har meget gunstige klimatiske forhold, som er optimal for frugtproduktion. Især er Lofthus kendt for deres søde og lækre kirsebær (Moreller), og den årlige Morelfestival holdes i den sidste uge i juli hvert år.

I vores søgen efter bedre vejr fortsatte vi sydover. Receptionen havde fortalt os, at der var planlagt vejarbejde i retning mod Lofthus, og at man forventede et større sprængnings arbejde på vores afrejsedag, som ville stoppe al trafik i mindst to timer. Vi var glade for meldingen, så vi fik hurtigt pakket og gav os afsted, og vi nåede lige at komme igennem området, inde det blev lukket for sprængning.

Turen langs østsiden af Sørfjorden er flot. Selv i overskyet og regntungt vejr. Men vi var godt tilfredse, da vi passerede Odda og den gamle fabrik, som stadig lå midt i byen, og trængte til at blive revet ned. Vi gjorde et kort stop ved Låtefossen med det 165 m høje vandfald. Sidst vi var her, tog vi turen over Haukelifjellet mod Larvik. Men denne gang skulle vi opleve Prædikestolen og kørte gennem det flotte Røldal, skiområdet ved Håradalen og videre mod Sand og Jørpeland, hvor vi løb ind i vanskeligheder med at finde et sted at overnatte. Men efter nogen kredsen rundt i byen endte vi på Verkshotellet. Et historisk og hyggeligt hotel fra 1912 med flot beliggenhed lige i nærheden af Jørpeland bådehavn, og kun 10 minutters kørsel fra Prædikestolen parkeringsplads. Ikke noget billigt hotel, men vi fik da en seng og noget at spise. Hotellet oplyste på ankomstdagen, at vejret dagen efter ville blive godt og perfekt til en vandretur i fjeldet for at se Prædikestolen og den flotte udsigt over Lysefjorden. Det tegnede godt. Vi trængte til en rigtig god fjeldoplevelse.



Turen til parkeringspladsen ved Prædikestolen var kort, og vi var blevet advaret om, at det ”koster at parkerer”. Men vi syntes, at 200 kr. var lige i overkanten. Men pyt vejret tegnede godt, og vi glædede os til vandreturen. Vi havde dog ikke ventet, at turen frem og tilbage ville tage ca. fem timer, og at vi blev udsat for tre massive regnbyger. Heldigvis havde vi vores vandre regnslag med, så vi klarede det i fin stil. Men det var lidt anstrengende at vende sig til det skiftende, og ind i mellem kølige vejr der fulgte med regnen. Endelig oppe på plateauet – 604 meter oppe – blev vi mødt af tåge, så der var ikke meget udsigt at lade sig overvælde af. Men vi oplevede stemningen og mødet med alle de andre nationaliteter, der havde taget turen der op. Det havde været dejligt med et par solide klemmer i stedet for vand og bananer. Men klemmerne måtte vi have til gode, for vores forråd lå nede i bilen. Turen ned igen gik egentlig nemmere, end vi havde regnet med, selv om vi også her måtte have regnslagene frem. Vejret klarede dog lidt op, så vi fik da set udsigten overLysefjorden. Det var en lettelse senere, at sætte sig ind i bilen medens regnen igen hamrede ned. Lidt forkomne, klamme og temmelig sultne. Det er ved sådanne lejligheder, man husker hvor godt et par brødskiver med ost smager.


Det havde været en strabadserende dag, men vi havde fået en på opleveren. Vi var ikke sikre på, at vi var gået turen, hvis vi havde vist, hvordan turen og vejret havde udviklet sig. Men det var gået godt, selv om vi var godt ømme i benene. Hen på eftermiddagen tog vi båden over fra Oanes til Høle og derfra videre gennem det flotte og nærmest engelsk inspireret landskab til Ogna. Solen var begyndt at skinne, så det var en hel fantastisk oplevelse, at lade bilen i frihjul glide gennem det øde landskab. Fremme i Ogna – en lørdag – opdagede vi, at man i Norge ikke har de samme liberale holdninger til åbningstider i butikkerne som i Danmark. Heldigvis nåede vi da at købe lidt ind i et lokalt minimarked lige før lukketid. Der kom vi i snak med en livsglad nordmand, der gav os nogle tips om, hvor vi kunne handle uden for de normale åbningstider. Endestationen for dagens tur blev Ogna Camping i en splinterny hytte med alle faciliteter. Dejligt at kunne slappe af, kigge lidt på naturen og fornemme, at nu var vejret ved at gå i den rigtige retning.

torsdag den 22. juni 2017

Lærdal og Hardangerfjorden

Byrkelo - Sognefjorden - Lærdalstunnelen - Flåm- Kinsarvik

På vejen sydover kørte vi ad E39 for at komme ned til Kinsarvik ved Hardangerfjorden. Ved Skei skiftede vi til Hv5 og kørte ind i fjelmassivet gennem en lang række tunneller, som skaber forbindelse til Sorgendal og Sognefjorden. Et beundringsværdigt stykke ingeniør kunst, som har givet den del af det norske Vestland helt nye muligheder for samfærdsel. Selv om der ikke er så meget at se under tunnelpassagerne, er det fascinerende at køre rundt inde i fjeldmassivet og til sidst komme ud på den anden side af fjeldet.

Vi så frem til at komme til Sorgendal og fjorden igen. Sidst vi var her, boede vi i en af Loftenes Fjord Hytter, som lå lige ved broen over Sognefjorden. Men vi fik os en rigtig nedtur, da vi kom frem til det vi i 2011 oplevede som et fantastisk sted. Stedet var mildest talt under nedrivning. I byens iver efter at skabe nye til- og frakørselsforhold til byen, så det ud til, at man havde valgt at lave en ny broføring ret gennem den turistperle, som vi oplevede i 2011. Det var en rystende oplevelse at se vores drømmested i den forfatning, vi blev oprigtigt kede af at se hele det kaos som brobyggeriet afspejlede.



Så vi skynde os videre mod Hardangerfjorden, som var vores mål for dagen. Fra Sorgendal kørte vi gennem Lærdaltunnellen. Verdens længste vejtunnel. Knap 25 km. vej sprængt gennem Lærdalsfjeldet for at forbinde Lærdal og Aurland. Imponerende. Sidst vi var her, valgte vi at køre over fjeldet for at få den storslåede udsigt. Er vejret godt og har man tid, er det absolut en seværdig omvej.

Forenden af Lærdalstunnellen og ikke langt fra Auerdal ligger byen Flåm, hvor den berømte Flåmbane kører de godt 20 km til bjergstationen Myrdal, som ligger 867 meter over havet. Togturen tager ca. en time, og har man mulighed for det, er turen en af verdens smukkeste togrejser. Men vær forberedt på, at turen er temmelig overrendt af de mange turister fra krydstogtsskibe, som anløber Flåm. Vi tog ikke turen, men valgte i stedet at se på menneske mylderet og i stedet holde frokostpause på det lokale spisested ved havnen.

Turen forsatte videre til Voss, og medens vi nærmede os Hardangerfjorden og Kinsarvik trak skyerne sammen over os, og det efterhånden trættende regnvejr begyndte igen. Vi passerede Hadangerbroen som nu erstatter færgeforbindelsen Bruravik–Brimnes mellem Bruravik i Ulvik Kommune og Brimnes i Eidfjord Kommune. Broen er 1.380 meter lang og er en af de længste hængebroer i verden. Og ikke nok med det, så er der i hver ende af broen – inde i fjeldet – indrettet rundkørsler afhængig af om man skal mod Ulvik, Eidfjord eller Kinsarvik. En ret fantastisk oplevelse at passere dette højteknologiske bygningsværk.



Hen på eftermiddagen var vi fremme i Kinsarvik, som ligger flot ned til Sørfjorden og er en gren af Hardangerfjorden. Efter lidt søgen fandt vi Kinsarvik Camping, som heldigvis havde en ledig hytte. Vi havde regnet med at blive et par dage for at udforske området, men desværre var hytten kun ledig et døgn. Men hytten var dejlig og lå flot tæt ved byen, og heldigvis klarede det op hen under aften, og det var dejligt.